Varför har då de gamla berättelserna tolkats som sagor och myter? Trots de försök till förenklande tolkningar av svårbegripliga skeenden, har man inte lyckats helt skala bort allt som ter sig mystiskt och övernaturligt – och då man varit ovillig att tolka skrifterna bokstavligt, har man förklarat berättelserna som myter, synvillor, uppenbarelser och symboliska sagor. Det som är obegripligt blir mytologiskt även i modern tid. På 30- och 40-talet besöktes stenåldersfolk i Melanesien och Nya Guinea av västerlänningar som blev betraktade som gudar och vars moderna utrustning (bl. a. lampor) väckte stor beundran.[1]
Astronomen Carl Sagan, ställer upp ett scenario med anledning av att gorillor och chimpanser har visat sig ha
förmåga att lära sig teckenspråk. Om chimpanser i tusentals år fick fortsätta använda ett komplicerat teckenspråk – hur skulle de betrakta språkets ursprung? Skulle vaga minnen av de människor som lärde de första chimpanserna teckenspråket finnas kvar? Skulle de berätta om legendariska chimpanshjältar eller om gudar? Myter om gudomliga varelser som överbringat språkets gåva? (På det gamla egyptiska språket betyder den fras som används för att beteckna skrivet språk ordagrant: ”gudarnas tal”.)
förmåga att lära sig teckenspråk. Om chimpanser i tusentals år fick fortsätta använda ett komplicerat teckenspråk – hur skulle de betrakta språkets ursprung? Skulle vaga minnen av de människor som lärde de första chimpanserna teckenspråket finnas kvar? Skulle de berätta om legendariska chimpanshjältar eller om gudar? Myter om gudomliga varelser som överbringat språkets gåva? (På det gamla egyptiska språket betyder den fras som används för att beteckna skrivet språk ordagrant: ”gudarnas tal”.)
Men vissa ”sagor” har genom arkeologiska utgrävningar visat sig innehålla mycket av fakta; bland annat
visade amatörforskaren Heinrich Schlieman (som studerade Greklands historia i Illiaden och Oddyséen), genom upptäckten av staden Troja, att dessa sagor hade inslag av fakta.[2] Även många städer, liksom de kungar som levat och regerat i dessa städer, som omtalas i Bibeln, har i många fall visat sig vara autentiska tack vare fynd som gjorts både i det nuvarande Israel och området kring floderna Tigris och Eufrat där det forna Mesopotamien låg. Kanske är det så att ”bibeln måste tolkas bokstavligen.”[3]
visade amatörforskaren Heinrich Schlieman (som studerade Greklands historia i Illiaden och Oddyséen), genom upptäckten av staden Troja, att dessa sagor hade inslag av fakta.[2] Även många städer, liksom de kungar som levat och regerat i dessa städer, som omtalas i Bibeln, har i många fall visat sig vara autentiska tack vare fynd som gjorts både i det nuvarande Israel och området kring floderna Tigris och Eufrat där det forna Mesopotamien låg. Kanske är det så att ”bibeln måste tolkas bokstavligen.”[3]
Zecharia Sitchin framförde redan 1976, på grundval av urgamla bevis (sumeriska kilskriftstexter), idén om
att det finns ytterligare en planet bortanför Pluto, vilket idag bekräftas av astronomer som menar att det med största sannolikhet finns en sådan planet. Det tycks som om sumererna redan för 5000-6000 år sedan kände till sådant som vi först nu, med modern teknik, har ”återupptäckt”. Kan då inte också resten av den sumeriska mytologin vara sann?
att det finns ytterligare en planet bortanför Pluto, vilket idag bekräftas av astronomer som menar att det med största sannolikhet finns en sådan planet. Det tycks som om sumererna redan för 5000-6000 år sedan kände till sådant som vi först nu, med modern teknik, har ”återupptäckt”. Kan då inte också resten av den sumeriska mytologin vara sann?
I följande resultat-redovisning presenteras ”bevisen” för teorin att Gud är en/flera utomjording(ar).
0 kommentarer:
Skicka en kommentar