onsdag 23 mars 2011

Hur det började

Nu har jag lagt upp alla 51 kapitlen och väntar på lite feedback.
I väntan på detta ska jag berätta om hur den här boken kom till.
Det började med att jag, för 10-11 år sedan, gick en kurs som hette Textproduktion. Kursen handlade om att skriva olika typer av texter, t.ex. skulle vi göra en intervju med någon person och skriva en featureartikel utifrån den intervjun. Och så skulle vi skriva början på en bok. Utan att för den skull ha några ambitioner om att verkligen skriva en hel bok. Så jag skrev sex kapitel, utan större funderingar på vad det skulle handla om i förlängningen. Vi skulle också skriva slutet på en bok, inte nödvändigtvis den vi skrivit början på. De sex första kapitlen är de som ingår i boken - efter en del omskrivningar och utfyllnad. Slutkapitlet jag skrev då är inte samma som i boken, men det blev det som gav idén om vad boken faktiskt skulle handla om.
När jag skriver så utgår jag för det mesta från en dialog, som jag sedan bygger på. Mina skönlitterära texter har därför mycket dialog och det är just dialogskrivandet som är min starka sida. Jag vill fördjupa mig i karaktärerna och miljö och story kommer i andra hand.
I den här första boken har jag gjort ett förmodligen typiskt nybörjarfel, nämligen att jag tryckt in för mycket av allt möjligt, så den kan kännas lite kaotisk bitvis. Om jag redan från början tänkt att det skulle bli flera böcker hade jag kanske kunnat portionera ut materialet och ha ett tydligare tema i varje bok. Fortfarande kan jag ju göra om texten och det är därför jag vill ha lite feedback och kloka åsikter från läsarna. Jag har nämligen planer på åtminstone ett par uppföljare till den här första boken. Sen har jag planer för några helt andra böcker också ...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar